Metoda mappingu

Szkoła to nie tylko ludzie - uczniowie, nauczyciele, pracownicy a nawet rodzice, lecz także określona przestrzeń. Zwykle nauczyciele mają swoje wyobrażenie na temat tego, gdzie częściej powinni zaglądać, by pilnować bezpieczeństwa. Być może są to jakieś odcinki korytarza, a może okolice szkolnych toalet lub stołówka. 

Podobnie jednak, jak dorośli nie wszystko wiedzą o relacjach między uczniami tak samo powinni zakładać, że ich wiedza o tym, jak rozkłada się bezpieczeństwo w przestrzeni szkolnej jest niepełna.


Co lub kto może nam pomóc?
‼ Oczywiście, najlepiej będzie, jeżeli o zdanie na ten temat zapytamy samych uczniów. To oni mają najlepsze pojęcie na temat tego, gdzie czują się bezpiecznie a które miejsca napawają ich niepokojem. 🗺️
Bardzo pomocnym narzędziem w tym obszarze pracy jest tak zwany “mapping”. Metoda ta, powszechnie stosowana w Skandynawii, pozwala nauczycielom nie tylko dowiedzieć się, jak szkolna przestrzeń postrzegana jest przez dzieci. Stanowi przede wszystkim sposób na autentyczne włączenie młodych ludzi w kształtowanie polityki bezpieczeństwa na terenie szkoły. Pokazuje im, że ich opinia i potrzeby są ważne. Dzięki mappingowi możemy, wspólnie z uczniami określić bezpieczne i zagrażające miejsca a następnie, użyć tak pozyskane dane jako punkt wyjścia do poprawy sytuacji. Metoda ta pozwala także kształtować w uczniach współodpowiedzialność za bezpieczeństwo i dobrostan w szkole.


🗾🔎 Główne cele mappingu:
🪁 identyfikacja odczuć uczniów, związanych z przebywaniem w różnych miejscach w szkole;
🪁 identyfikacja miejsc budzących u uczniów lęk;
🪁 identyfikacja miejsc szczególnie ocenianych jako szczególnie bezpieczne;
🪁 ustalenie czynników zwiększających/zmniejszających poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni szkolnej;
🪁 dyskusja o sposobach zwiększania bezpieczeństwa w przestrzeni szkolnej;
W ten sposób - uczniowie dowiadują się, że dorośli starają się identyfikować problemy i wspólnie z nimi działać dla poprawy bezpieczeństwa. Nauczyciele natomiast dostają dane dotyczące tego, gdzie w sposób szczególny zabezpieczyć przestrzeń, na przykład poprzez wzmocnienie dyżurów lub szkolny monitoring.
Do przeprowadzenia zajęć z mappingiem potrzebujemy przygotować ksero schematycznego planu szkoły. Dobrze jest, jeżeli schemat jest uproszczony. Typowy plan architektoniczny może być zbyt skomplikowany dla dzieci, szczególnie z młodszych klas.
🟥🟨🟩 Przygotowujemy także trzy kolory kredek, pisaków lub długopisów: czerwony, żółty, zielony.
Na początku zajęć należy omówić z uczniami cel pracy, jakim ma być poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły. Warto im przypomnieć z jakimi formami przemocy mogą spotkać się w grupie rówieśniczej. Należy także przekazać dzieciom, że zebrane informacje i notatki z lekcji zostaną omówione z innymi nauczycielami i dyrekcją szkoły, żeby wypracować najlepsze, możliwe strategie poprawy bezpieczeństwa w klasie.
Dzieci powinny odczuć, że ich praca nie jest jakimś bliżej niezidentyfikowanym zadaniem/sprawdzianem, lecz zaproszeniem do wspólnego działania na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej. 💚 Nauczyciel powinien zapewnić dzieci, że dorośli wezmą ich opinie pod uwagę i przygotują propozycje poprawy sytuacji, które przedyskutują z uczniami. Dyskusja powinna odbyć się nie później niż dwa tygodnie później, a w międzyczasie rada pedagogiczna wraz z ewentualnie radą rodziców powinny opracować wnioski i propozycje rozwiązań dla podwyższenia bezpieczeństwa w szkole.
Po rozdaniu planów szkoły zadaniem uczniów jest zaznaczenie pomieszczeń na nim krzyżykami w określonych kolorach następująco:
🟩Zielony: miejsce bezpieczne - czuję się w nim dobrze, nie spotykam się tam z popychaniem, biciem, przezywaniem. Nikt tam nikogo nie wyzywa, nie zabiera niczego i nie dokucza w żaden sposób. W tym miejscu można odpocząć, czuć się swobodnie.
🟨Żółty: miejsce trochę zagrażające - jest w nim nieprzyjemnie, za głośno, za dużo osób, brak przestrzeni do odpoczynku, czasami zdarzają się zachowania przemocowe, nie można w tym miejscu czuć się całkiem swobodnie.
🟥Czerwone - miejsce niebezpieczne - staram się unikać tego miejsca, dzieją się tam nieprzyjemne rzeczy, bójki, dokuczanie. Nie można tam poczuć się nawet trochę dobrze.


Po zakończonej pracy, uczniowie przekazują sobie kartki i ponownie wprowadzają swoje krzyżyki na pracy kolegi. Kartki krążą tak długo, aż wszyscy uczniowie postawią swoje krzyżyki na każdej pracy.


Na zakończenie nauczyciel opisuje na tablicy, które pomieszczenia dostały najwięcej krzyżyków w jakim kolorze.
Podsumowaniem pracy jest lekcja obejmująca przedstawienie propozycji dorosłych i zebranie opinii uczniów na ten temat. Podczas podsumowania nauczyciel powinien prezentować postawę otwartości. To nie jest czas na oceny pomysłów i uwag dzieci, którym należy zapewnić poczucie bezpieczeństwa, że każda ich opinia jest cenna i będzie przyjęta. Nauczyciel pełni rolę moderatora dyskusji i notuje uwagi dzieci.
Ostateczny rezultat prac nad bezpieczeństwem w przestrzeni można przygotować w formie dużego plakatu, przedstawionego do wiadomości całej szkoły w miejscu, do którego każdy uczeń i każda uczennica ma dostęp. Plakat powinien zawierać informację o tym, które pomieszczenia uważane są za szczególnie zagrażające i jakie zostaną podjęte działania, by zmienić tą sytuację ale także o tym, jakie pomieszczenia są bezpieczne i co temu bezpieczeństwu sprzyja.
Metoda mappingu pozwala działać wspólnotowo. Przemoc jest zjawiskiem obciążającym dla wszystkich, dlatego ważne jest aby, nauczyciele unikali działania w pojedynkę, udzielali sobie nawzajem wsparcia oraz uwzględniali pomysły, opinie a przede wszystkim potrzeby uczniów.

Używamy plików cookies
Preferencje plików cookie
Poniżej możesz znaleźć informacje o celach, do których my i nasi partnerzy używamy plików cookie i przetwarzamy dane. Możesz skorzystać z preferencji dotyczących przetwarzania i/lub poznać szczegóły na stronach internetowych naszych partnerów.
Analityczne pliki cookie Wyłącz wszystkie
Funkcjonalne pliki cookie
Inne pliki cookie
Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Dowiedz się więcej o naszej polityce plików cookie.
Rozumiem Szczegóły
Cookies